חזרה בתשובה. שידרוג

כולם יודעים שצריך לחזור בתשובה. אחד חלל שבת? אחד גזל? כל אחד ואחד מהם צריך לבדוק את עצמו, ולחזור בתשובה על מעשיו. אך הרמב"םמגלה לנו משהו אחר…

מדוע דווקא הרמב"ם? מאז הרמב"ם אין פוסק שיכול לדלג עליו. כל שאלה שמתעוררת – בודקים בגמרא ומיד אחרי, ברמב"ם. נשמה גבוהה. וכך הוא מביא: 

ואל תאמר שאין התשובה אלא מעבירות שיש בהן מעשה, כגון זנות וגזל וגניבה. כשם שצריך אדם לשוב מאלו–כך הוא צריך לחפש בדעות רעות שיש לו, ולשוב מהן: מן הכעס, ומן האיבה, ומן הקנאה, ומן התחרות, ומן ההתל, ומרדיפת הממון והכבוד, ומרדיפת המאכלות, וכיוצא בהן–מן הכול צריך לחזור בתשובה. ואלו העוונות, קשים מאותן שיש בהן מעשה, שבזמן שאדם נשקע באלו, קשה הוא לפרוש. וכן הוא אומר "יעזוב רשע דרכו, ואיש אוון מחשבותיו" (ישעיהו נה,ז).

– משנה תורה להרמב"ם, ספר המדע, הלכות תשובה, פרק ז, ג

"ואלו העוונות קשים מאותן שיש בהן מעשה", הנה מספר דוגמאות:

  • מה יותר חמור חילול שבת או כיפור? שבת (← המחלל שבת דינו סקילה, המחלל כיפור דינו כרת [= מיתה בידי שמיים]).
  • מה יותר חמור כעס או גזל? כעס (← הכועס מטמא כל אבריו, ומגיע בכעסו עד לעבודה זרה ושפיכות דמים, מה שאין כן בגזל).
  • מה יותר חמור לצער את הזולת או גילוי עריות? לצער את הזולת (← המצער את הזולת אין לו חלק לעולם הבא, ואילו הפוגם בעריות יש לו תיקון).

נקח את הדוגמה האחרונה: כתוב שלבני אדם – מוסכמות מוטעות – שאלנו למעלה: "מה יותר חמור לצער את הזולת או גילוי עריות?" ענינו: לצער את הזולת. אך אם תשאל את הבריות – גילוי עריות יאמרו לך.

אצל הבריות יש מוסכמה: מי שמתלוצץ מעט, שפוגע קצת, במישהו. קוראים לו החבר'ה – חברמן. ומנגד, אדם שנחשד בעריות? רק נחשד! כו-לם, "מוחקים" אותו, "יכבו עליו סיגריות", חתיכות יעשו ממנו! תישאר לו "טיפת דם אחרונה" – לא יתנו לו למות מהר.

על כך אמרו חכמים "אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: נוח לו לאדם שיבוא על ספק אשת איש ואל ילבין פני חברו ברבים". והתוספות מוסיף: "אפילו ודאי אשת איש" (תלמוד בבלי, בבא מציעא, דף נ"ט, א'). ממי לומדים? מדוד המלך. כשמסר שיעור במסכת עוקצין (דיני טומאה וטהרה), היו מתגרים בו: "דוד, הבא על אשת איש מה דינו?". רגע. אבל זה לא נושא השיעור. אז דוד המלך לא נשאר חייב והשיב: "הבא על אשת איש דינו בחנק, אבל המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא".

קראנו, "צריך לחפש בדעות רעות שיש לו", נקח כמה דעות מהרשימה ונרחיב:

התל = אדם שהוא לץ כזה

רדיפת הממון והכבוד = אינו מסתפק ונהנה ממה שיש לו.

  • הוא – מיליונר, אבל רוצה להיות מולטי. הוא – מולטי, אבל רוצה להיות מיליארדר.
  • יש לו אוטו במצב טוב. "למה החלפת?", – "לא. רציתי חדש, להתחדש" ( = רדיפה).

רדיפת המאכלות = תאוות אכילה, פשוט. הרמב"ם מלמד לשוב מהגירויים, מהפנטזיות האלה. זה חמור מחילול שבת, גזל ועריות. הנה שתי דוגמאות:

  • קונה במכולת, מגיע לדלפק: "תרשום לי שוקו". שואל המוכר: "איפה השוקו? אין פה שוקו…". – "לא…את השוקו כבר שתיתי" משיב. עד כדי כך אין לו דעה צלולה להתגבר על תאוותו, מהמדף עד לדלפק של המוכר.
  • "כי שם קברו את העם המתאווים" – לא כתוב שאכלו טרף (אם זה כשר, הכל מותר לאכול?), כתוב "המתאווים" = גירויים. אדם חושב שהוא חייב תמיד 'על האש'…

קראנו, "שבזמן שאדם נשקע באלו, קשה הוא לפרוש", שתי דוגמאות לכך:

  • עישון – אדם מעשן, לא שולט בעצמו. לעשן זה מתאים לקטנים לא לגדולים. קטן הרוצה להראות גדול – כשקטן, מעשן, כדי להראות גדול' כך זה מתחיל, כשכבר בגר – אינו יכול לפרוש! על כך אמר רבי ציון אבא שאול זצ"ל: "תחילתו גאווה וסופו תאווה".
  • ליצנות (צחו-קים) – מעשה באחד שהיה בגילופין בחתונה וקם לרקוד. הרוקדים והזמר תפסו עליו טרמפ. כולם באו לחזות ב'הופעה'. גם אשתו ניגשה לחזות בה. "כפיים, כפיים!" צעקו. כשהבחינה בבעלה, ניסתה להפסיק זאת. השיבו לה: "עזבי! הוא מצחיק את כולם". משלא הצליחה לעצור את ה'הופעה' – הלכה הביתה. בוכה. שפיכות דמים. אין מחילה לזמר ולרוקדים. למה? אדם כזה יתפכח משכרותות, כולם יאמרו לו: "איי, איך היית שם בחתונה…".

כמה צריכים להיזהר ולחזור בתשובה:

אדם יכול לפגוע באשתו: "תראי איך את נראית!", אישה לבעלה: "ראה איך אתה נשמע!". הורים לילדים דוברים מילים פוגעניות: "לך, ילד כזה וכזה…",  אומר לסובב אותו "זה אני!", "היזהרו, תשתדלו לא לגרום לי לכעוס. אחרת אתם אשמים!"

צריך לדעת שניתנה לך דעה. דעה קנית מה חסרת? טפל בעצמך, במידות שלך.

מודעות פרסומת

מה על הלב שלכם? אני כאן כדי להקשיב...

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s