סימנים לראש השנה

סופרמרקט. אטליז. תעמדו קצת ותתבוננו. למשל בחנויות בשר: -"מה!!? אני קליינט קבוע שלך!", -"זה מה שאתה נותן לי?! הבטחת לי!", -"תשמור לי!", -"איך נגמרו הסימנים? אתה לא בנאדם!"…, -"איך לא שמרת לי!", -זעקה:"אני!!!"

הלקוחות? איך הם יפים כל השנה. פתאום, לקראת החג…איזה דחיפות, צעקות. בני אדם יכולים להיות להוטים אחר הסימנים של ראש השנה. מתבזים, מתגנים…והילדים? רואים את אביהם, מתפלאים. אדם כזה – ראש כבש, ראש של עגל יש לו. 

שמעתי על מקרים בהם מכרו ראש כבש, ראש עגל גם ב 200 ₪ (!). הידעתם? ראש כבש לא עולה כסף בכלל. אחרי ששוחטים אותו זורקים אותו לפח. הקצב יכול לזרוק את כל הבשר לפח ולמכור רק את הראש וירוויח יותר מכל הבשר שיכול היה למכור!.

לך תסביר ללקוחות, כמה בשר יש בראש בתוך כל העגל הגדול ששוקל 700 ק"ג? אין בראש הזה כלום. זה עצם. עוד צריך לחלק את זה בין כל הקליינטים. אדם כזה עוד רוטן: "מה אני אעשה בחתיכה קטנה!? קח את זה!".

קנה חודשיים לפני כן. שים במקפיא, לא קורה כלום. אנשים לא יודעים. טועים. יודעים אתם ממתי שומרים ראש לר"ה בקצבייה? מפסח. אתם יודעים ממתי שומרים זרוע לפסח? מראש השנה. אם זה באמת חשוב לך קנה חודשיים קודם!

-"איך אעשה ר"ה בלי ראש, בלי סלקא" מתאונן…הכל זה רק סימן! קרא את נוסח הברכות בלי שום דבר! קח לך 10 גר' בשר ראש כבש, של תרנגול. קח ראש של כרוב, ראש מנוע, אפילו את הראש של אשתך ("את שומעת אשתי? שנהיה לראש ולא לזנב")…תרים למעלה ותאמר: "שנהיה לראש ולא לזנב" וזהו.

הבן איש חי זצ"ל כותב, שמימיו לא עלה על שולחנו סלק חוץ מראש השנה שהיו לוקחים ומרימים ואומרים הנוסח "סלקא יהי רצון שיסתלקו…", "הבא בתור". זה בסה"כ סימן. זה רק צלילים.

יהי רצון שתתקבל תפלתנו ברצון ויסלק מעלינו כל גזרות קשות ורעות ונזכה לגזרות טובות, ונזכה לראש! לא של כבש, לא של עגל, לא של איל ולא של דג אלא לראש! ראש שבורא עולם נתן לנו. שנזכה לשנים רבות נעימות וטובות ולקדש שם שמים ולהאיר פנים לכל הסובבים אותנו אמן ואמן.

מה על הלב שלכם? אני כאן כדי להקשיב...

