סליחות. קובץ עזרה

בעת אמירת סליחות אנו מכים באגרוף ואומרים "בגדנו…פשענו…" – האם אנו יודעים באמת את כוונת הכתוב? לכן כדאי לקנות סידור עם פירוש. תפילה עם הבנה גורמת להנאה, וזה נועד להתעלות.

אז ב"ה היום כבר יש סידורים עם פירושים. אבל הפירוש עצמו? זה רק הקיצור של הפירוש. על הפירוש הזה צריך עוד להרחיב. לכן, לכתחילה כדאי שבבית תעשה חזרות ותלמד. מרגישים מזה תפילה אחרת לגמרי. הלב נפתח. אז מה זה בגדנו? פשענו?

בגדנו – לא במובן הרחובי – מי שסטה מן דרך. אלא במובן שמישהו עשה לך טוב ולא התיחסת אליו כראוי. לא מכיר טובה. אין נאמנות אליך. "עשיתי לך טובה עשיתי לך חסד, ואתה עכשיו מתעלם מזה". "איזה חברים טובים היינו, היינו במסגרת ביחד, עזרנו אחד לשני…הכל…פתאום! בגד בי. הלך לחֵבְרַה אחרת!" בוגד בטובה שעשו בשבילו. זה בגדנו.

אדם שלא מכיר בטובתו של בורא עולם, של חברו, נקרא בוגד. אפשר לבגוד נגד בורא עולם, נגד חברו ונגד שותפו לחיים.

חוסר הכרת הטוב = בגידה.

פשענו – זה לא: "יא חתיכת פושע", אנשים מסתכלים על זה כעניין של פריצות. פושע הוא מי שמזלזל. לא מדובר על אנוס שאנוס רחמנא (הקב"ה) פטריה (פוטר אותו). אלא כשיטה – לא אכפת לו. אנוס = קרה מקרה. זלזול = הפך לשיטה.

בגמרא, מובאות דוגמאות לפשיעה: קרקפתא (ראש) דלא מנח (שלא מניח) תפילין, אחד שקבל חפץ לשמור ולא שמר עליו כראוי ("על כל דבר פשע…", הוטל עליך עניין מסויים וזלזלת בו), אדם שמאחר לביהכנ"ס, בכולם האדם קרוי פושע. ובכולם מצוי ה-זלזול.

פעם, לאחר לבית הכנסת, היה בושה (= "למען תהיה יראתו על פניכם שלא תחטאו"). אדם היה מאחר? היה מתכופף והולך עד למקום שלו או, מיד מתיישב בפתח הדלת. היום יש כאלו שיכולים להיכנס מפתח הדלת עד…לשם הוא ילך. אין בושה. "מה ז"א?" יאמר, ברוך השם שהוא בא לבית כנסת בכלל.

"מתי אתה מתפלל?" – "לא יודע, נראה, מתי שאני אקום, לא יודע, אל תלחיצו אותי, אל תקבעו לי זמן" ("ינוחו על משכבותם…"). לא מתחייב לכלום. לא יודע ערך התפילה להתחייב לה. "בוא לשיעור", "לא יכול, יש גשם, קר". נעשה אדיש. "בוא לעבודה" – יחפש מגפיים, מעיל, ואם אין, ילך כך כמו שהוא. לעבודה גם היית אומר ככה? אתה יודע מה זה מרוץ…מרוץ אתה עושה.

זלזול = פשיעה.

על זה התאונן יעקב אבינו ואמר:"עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים". יעקב אבינו ראה את כיצד לבן היה הולך בלהיטות והתלהבות להשיג עוד ממון, מוקדם בבוקר. "ולא למדתי ממעשיו הרעים" מתכוון יעקב לומר: "לא למדתי ממנו להיות עם מסירות נפש" – רק הפוך, לקיום המצוות.

על כך התבטא דוד המלך ע"ה: "מאויבי תחכמני מצוותיך".

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “סליחות. קובץ עזרה

מה על הלב שלכם? אני כאן כדי להקשיב...

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s