מעלת השמיעה

כשאנו מציינים שמיעה, לא מדובר בהכרח באוזן פיזית. אלא הקשבה. שמיעה כביטוי של משהו שאני מחובר אליו (אפשר להתחבר, לשמוע אפילו ע"י שפת גוף, סימנים, כתב ברייל…). על מעלת השמיעה מביא הרב משה פיינשטיין זצ"ל: 

"על הפסוק כי יהיה לאיש בן סורר ומורה איננו שומע בקול אביו ובקול אמו. אומר רש"י: הגיעה תורה לסוף דעתו (של זה שלא שומע) סוף שמכלה ממון אביו ומבקש לימודו ואינו מוצא ועומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות (שודד) אמרה תורה (לפני שיגיע לכך) ימות זכאי ואל ימות חייב. כלומר בן סורר ומורה ידון על שם סופו.

ידועה קושיית רבי אליהו מזרחי על התורה למה ישמעאל ידון על פי מצבו באותה שעה – "באשר הוא שם". ולעומת זאת בן סורר ומורה ידון על שם סופו. המהרש"א מתרץ בן סורר ומורה הקלקול הוא בעצמו. ואילו בישמעאל הקלקול הוא בצאצאיו ולא בעצמו.

על דרך הדרש אפשר לתרץ שההבדל בניהם הוא שלישמעאל הייתה לו מעלת שמיעה כמו שכתוב "ותקח לו אמו אישה…" (שמע בקולה. רק בן ששומע לאמו, מסכים לשאת אישה שנבחרה לו ע"י אמו. עפ"י ההלכה לא חייב לשמוע לה. "אל תקבע לי שידוך".) ואילו בן סורר ומורה, כתוב במפורש "איננו שומע בקול אביו ובקול אמו". רואים מכאן שמי שיש לו מעלת השמיעה, יש לו תקווה לתקן מעשיו (האוזן פתוחה, נקלט משהו, משל לאדם הנכנס לחנות של בשר, אפילו שלא לקח בידיים שלו, קלט ריח).

אם כן, מי שיש לו מעלת השמיעה (= הולך לשיעורים), יש לו תקווה לתקן מעשיו ולהיטיב דרכו. לעומת זאת מי שאין לו מעלת השמיעה אין תקווה לאחריתו. כי לא מוכן לשמוע דברי מוסר ותוכחה. לא מוכן לקבל עזרה ותועלת, איך יתקן מעשיו? לכן נידון על שם סופו.

מזה למד התנא רבי יצחק לימוד גדול ואמר רבי יצחק "אין דנים את האדם אלא לפי מעשיו של אותה שעה". כי יסוד זה של שמיעה עובר כחוט השני לאורך כל התורה כולה "שמע ישראל" "והיה אם שמוע תשמעון" "שמוע בן אחיכם ושפטתם צדק" "שמע בני מוסר אביך" "לו עמי שומע לי" "שמע קולנו" ועוד הרבה פסוקים ללמדך כי עיקר כל האדם הוא מעלת השמיעה. כי האדם ללא שמיעה איבד את הכלי החשוב ביותר להיותו אדם (כתוב בהלכה שאדם נתן מכה למישהו באוזן ועשה אותו חרש צריך לשלם דמי כולו5).

לכן שלמה כשנעשה מלך נגלה אליו השם בגבעון ואמר לו "שאל מה אתן לך". ומה ביקש שלמה המלך "ונתת לעבדך לב שומע". ועל פי זה ניתן להבין את מהות הברכה בר"ה "לשמוע קול שופר". כיוון שהחיוב הוא לשמוע. וממלא ע"י השמיעה אנו מתעוררים בתשובה. עפ"י זה אפשר לבאר את הפסוק בתהילים "היום אם בקולו תשמעו" כלומר אם תרצה שבר"ה ידונו אותך עפ"י מעשיך שבאותו יום קבל עליך את מעלת השמיעה ותהיה מאלו ששומעים למצוותיו של השם יתברך לשמוע ללמוד וללמד לשמור ולעשות ובזכות זה נזכה להכתב ולהחתם לאלתר בספרם של צדיקים. אכי"ר."

מודעות פרסומת

מה על הלב שלכם? אני כאן כדי להקשיב...

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s